سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای خرید

نظر

اگر برای خرید قابلمه نیاز به راهنمایی دارید حتما این متن را مطالعه کنید تا بدانید چه مدل ها و چه جنس هایی در بازار موجود هست و مزیت و عیب هر کدام چیست تا بتوانید خریدی هوشمندانه انجام دهید.

قابلمه وسیله اصلی پخت و پز است و هنگامی که خانمها برای خرید می روند با اتواع و اقسام آن روبرو می شوند. با ما همراه شود تا بدانید کدام قابلمه برای پخت و پز مناسب تر است.

 

کدام قابلمه برای پخت و پز مناسب تر است؟

خانم‌های خانه‌دار بهتر می‌دانند، نوبت به خرید قابلمه و تابه که می‌رسد، فروشنده ها انواع و اقسام ظروف از جنس‌های مختلف را جلوی چشم مان قرار می دهند. این‌ که کدام ظرف را بخریم تا هم سالم بمانیم و هم غذاهایمان به بهترین نحو پخته شود، تصمیمی بسیار سخت اما شدنی است.

 

 قابلمه های تفلون در مقایسه با قابلمه های استیل، آلومینیمی و... انتخاب مطمئنی محسوب نمی‌شود چرا که  معمولا در تهیه ظروف تفلون از کادمیم استفاده می‌شود که از فلزات سنگین است. این ماده به مرور وارد غذا می‌شود و احتمال سرطان، کوتاهی قد و ضایعات پوستی را افزایش می‌دهد.

پیرکس،مطمئن

بهترین قابلمه ها، قابلمه های پیرکس هستند، ولی نه برای ایرانی ها چون بیشتر مردم کشور ما از اجاق گاز برای پخت و پز استفاده می کنند در حالی که پیرکس تحمل حرارت مستقیم را به مدت طولانی ندارد. از سوی دیگر، خیلی از غذاهای ایرانی را در مایکروفر هم نمی توان پخت.در کشورهای دیگر که استفاده از اجاق های برقی رایج است، این قابلمه ها مناسب هستند.

 قابلمه های مسی حرارت را به خوبی و به طور یکسان پخش می کند و معمولا از آن ها برای تهیه مربا استفاده می‌شود.

 

 

 قابلمه های لعابی بیشتر برای طبخ غذاهای آبدار به کار می رود و نمی توان داخل آن ها برنج پخت. این قابلمه ها برای نگه داری انواع مواد غذایی (البته به جز مواد اسیدی) در یخچال مناسب است.

استیل، بهداشتی

قابلمه های استیل از همه قابلمه های دیگر بهداشتی ترند. اما یک مشکل دارند، اینکه حرارت را مستقیم انتقال می دهند.یعنی وقتی یک قابلمه استیل روی حرارت قرار می گیرد، غذا سریع در آن می سوزد چون بلافاصله حرارت آتش را منتقل می کند به طوری که دمای این سوی قابلمه که روی آتش قرار گرفته و آن سو که غذا درونش قرار دارد، سریع یکی می شود مگر اینکه روی لایه بیرونی آن آلومینیوم یا مس چسبانده شده باشد. البته حتی در این صورت هم دیواره های قابلمه حرارت را به شدت منتقل می کند.

سرامیکی ها هم احتیاط دارند

برخی از قابلمه ها هم با روکش سرامیکی عرضه می شود ولی باید بسیار دقت کرد که این روکش ساییده و تکه های آن وارد غذا نشود زیرا بسیارآسیب زاست.

لعابی هایی که ترک می خورند

قابلمه های لعابی که برای طبخ مربا استفاده می شوند هم آهنی هستند چون لعاب به آلومینیوم نمی چسبد ولی روکش آنها از جنس لعاب است که معمولا در اثر گرما و سرما ترک بر می دارد.در این صورت آهن زیر لعاب خیلی سریع زنگ می زند و اگر از آن استفاده شود، مضر است.